A.R.E.S Analysis

Irán
Intelligence summary

Publikujte u nás

Prihláste sa






Zabudli ste heslo?
Nemáte účet? Vytvorte si ho!

Naši partneri

Odporúčanie priateľom

Ak sa Vám páčila naša webstránka - pošlite odkaz o nej priateľom!

Počet návštev

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterDnes1068
mod_vvisit_counterVčera902
mod_vvisit_counterTento týždeň1970
mod_vvisit_counterTento mesiac22569

Syndicate

SiteMap

Google Sitemap Generator



Stratégia NATO v Afganistane III.
Napísal: Lukáš MORAVČÍK   
Štvrtok, 27.októbra 2011 - 22:26 hod.

 

Pre účely tejto práce je za aktuálnu stratégiu považovaný strategický rámec vytvorený veliteľom misie ISAF, generálom Davidom Petraeusom, ktorý bol do čela misie vymenovaný v júli 2010. Pri vyberaní nového veliteľa misie ISAF, ktorý by nahradil odchádzajúceho generála McChrystala, boli najsilnejšími favoritmi generáli armády Spojených štátov James N. Mattis a David Petraeus (Schneider, 2010). Nakoniec vo výbere zvíťazil generál Petraeus, a generál Mattis nahradil generála Petraeusa na poste náčelníka Centrálneho veliteľstva armády Spojených štátov – veliteľstva regionálne zodpovedného za Afganistan, Pakistan, Strednú Áziu, Arabský polostrov a časti Afriky. Pri výbere generála Petraeusa zohrali veľkú úlohu jeho skúsenosti z Iraku, ktoré majú veľa spoločného s konfliktom v Afganistane. Generál Petraeus je považovaný za tvorcu (zorganizoval a viedol pracovný kolektív autorov) moderného manuálu protipovstaleckého boja armády Spojených štátov (FM-3-24), ktorý otestoval v Iraku ako veliteľ mnohonárodných síl od januára 2007 do septembra 2008 (General David H. Petraeus, 2011)

Celý článok...
 
Stratégia NATO v Afganistane II.
Napísal: Lukáš MORAVČÍK   
Sobota, 08.októbra 2011 - 22:11 hod.

 

Podľa vojenskej teórie má stratégia stabilnejší rámec ako taktika. Pokiaľ sa taktika dynamicky prispôsobuje aktuálnym podmienkam v operačnom prostredí, k zmenám stratégie dochádza oveľa zriedkavejšie a to najmä v prípade, ak zmena taktiky nepomáha k napĺňaniu cieľov operácie alebo vojenského ťaženia.

Pri komplexných vojenských operáciách, akou je napríklad operácia ISAF v Afganistane, však môže počas vývoja operácie dochádzať k zmenám priorít operácie a teda aj k zmenám v stratégii. Podľa zmien charakteru stratégie je možné v ISAF vymedziť niekoľko fáz (Fact Sheet:ISAF, 2010):

1. fáza 2001 - 2003 Operácia trvalá sloboda


2. fáza 2003 - 2006


3. fáza 2006 - 2009


4. fáza jún 2009 – jún 2010


5. fáza jún 2010 - súčasnosť

Ak sa priradia k spomenutým fázam aj počiatočné operácie z roku 2001, kedy misia ISAF nepôsobila pod vedením organizácie NATO a väčšinu úloh plnila Spojenými štátmi vedená operácia Trvalá sloboda, možno považovať analýzu stratégie za kompletnú.

Celý článok...
 
Stratégia NATO v Afganistane I.
Napísal: Lukáš MORAVČÍK   
Štvrtok, 22.septembra 2011 - 12:01 hod.

 

Stratégia je základným rámcom, ktorý určuje ciele vojenskej operácie, spôsoby dosiahnutia týchto cieľov a prostriedky, ktoré majú byť na dosiahnutie cieľov použité. Stratégia určuje všetky dôležité elementy vojenskej operácie - veľkosť operácie, štruktúru velenia, zloženie vojenských jednotiek zúčastňujúcich sa operácie, logistické plánovanie ako aj prípadné zapojenie nevojenských prvkov do operácie (civilno-vojenská spolupráca) a mnohé ďalšie. Tvorba a nepretržitá adaptácia stratégie tak, aby slúžila k dosahovaniu stanovených cieľov, je obzvlášť dôležitá v prípade fungovania vojenskej operácie v komplikovanom konflikte, akým je napríklad pôsobenie misie ISAF v rámci NATO v Afganistane. Operácia ISAF je výnimočná pre NATO z viacerých dôvodov: ide o prvú operáciu NATO mimo euroatlantického priestoru, ide o prvú operáciu založenú na uplatnení článku 5, Zmluvy o Severoatlantickej aliancii, ide o doteraz najväčšiu operáciu aliancie a je možné, že v budúcnosti sa stane aj najdlhšie trvajúcou operáciou NATO. Pre alianciu takáto operácia predstavuje okrem veľkej výzvy aj vynikajúcu príležitosť na získanie skúsenosti a seba hodnotenie svojej pripravenosti. Hlavným cieľom práce je poukázať na nedostatky v stratégii NATO v Afganistane, ktoré sa veľkou mierou podieľali na neúspechu operácie ISAF dosiahnuť stanovené ciele. Vzhľadom na aktuálnosť témy a neustále sa meniacu situáciu objektu analýzy je v tejto práci za konečný považovaný stav zo 17.4.2011.

Celý článok...
 
Šanghajská organizácia spolupráce: Nové ázijské NATO?
Napísal: Oliver ÉDER   
Pondelok, 20.októbra 2008 - 19:47 hod.

ImageŠanghajská organizácia spolupráce (ŠOS) je medzivládna organizácia, ktorá vznikla 15.júna 2001 a jej členmi sú Ruská federácia, Čínska ľudová republika, Kirgizstan, Tadžikistan a Uzbekistan. Jej členské štáty sa rozprestierajú na území o veľkosti 30,18 mil. km2 čo predstavuje 3/5 Eurázijského kontinentu s populáciou 1,5 mld. čo tvorí 1/4 svetovej populácie. ŠOS sa zaoberá predovšetkým bezpečnostnou a protiteroristickou agendou, pričom v poslednom období sa do popredia dostávajú aj otázky obchodné a energetické. Laická verejnosť aj mnohí analytici na Západe vnímajú toto zoskupenie ako protiváhu NATO aj keď ŠOS sa oficiálne od takejto predstavy dištancuje. V súčasnosti môžeme skonštatovať, že ŠOS sa ako antizápadný vojenský blok neprofiluje. V dlhodobejšom horizonte sa však táto možnosť nedá úplne vylúčiť. Aby sme dokázali nájsť odpoveď na otázku, kam môže ŠOS postupne smerovať, rozoberieme si v prvej kapitole genézu vývoja tejto organizácie a v druhej kapitole vzťahy medzi kľúčovými geopolitickými hráčmi (USA, Rusko, Čína), ktorých vzájomná interakcia bude určovať smerovanie a ďalšie formovanie ŠOS. Veľmi dôležitým bude aj súperenie veľmocí o Centrálnu Áziu: tzv. “Nová veľká hra“.

Celý článok...
 
Afganistan: Potreba medzinárodnej pomoci
Napísal: Marianna KYSELOVÁ   
Streda, 16.apríla 2008 - 09:23 hod.

 

  

 

Zhrnutie

Situácia v Afganistane nie je beznádejná, je však vážna. Problémy skupinových nepokojov reflektujú neschopnosť vysporiadať sa s odstránením príčin násilností. Šesť rokov po vojenskej porážke hnutia Taliban, medzinárodné spoločenstvo stojí pred otázkou budúceho smerovania krajiny. Pritom tu chýba spoločná diagnóza riešenia problémov celého spektra spoločenského života.

USA, ktoré od ostatných členských štátov NATO žiadajú väčšiu angažovanosť, si postupne  uvedomujú, že ich jednostranné vojenské a politické akcie vyvolávajú neochotu ich  spojencov. Krátkodobé mandáty a v mnohých prípadoch aj prehnané snahy o ochranu vojenských jednotiek západoeurópskych štátov brzdia proces plánovania a vyslovujú otázku nad efektívnosťou záväzku členských krajín v mierovej operácie.

ImageČlenské krajiny NATO, ktoré sa považujú za „veľkých hráčov,“ ako napríklad Nemecko, Francúzsko a Taliansko, potrebujú prijať riešenie vo forme podelenia sa o záťaž vojenskej a politickej stránky konfliktu v Afganistane vrátane vedenia bojov v prvej línii. Typickým príkladom je zakladanie provinčných rekonštrukčné tímy (PRTs) v provinciách, kde bezpečnostná situácia  nevyžaduje vojenskú prítomnosť  prístup, avšak členská krajina takto splní svoj politický záväzok voči spojencom a len minimálne ohrozí bezpečnosť svojich vojakov atak neriskuje ani nevôľu svojich voličov doma..[1]  Okrem toho PRTs sú často kritizované za tolerovanie  praktík lokálnych elít, ktoré sa angažujú v politickej činnosti len z dôvodu vlastného obohatenia sa. Mnohí z týchto warlordov resp. klanových vodcov  získali kreslo vo vláde po posledných voľbách.

Dnešnou charakteristickou črtou medzinárodného spoločenstva je fakt, že trpí fragmentáciou. Buď nevedome alebo ignorujúc umožňuje povstaleckým živlom, aby využili moment prekvapenia a vyvolávali nepokoje. Na neúspechu aliancie pridáva aj skutočnosť, že štáty nie sú neprejavujú dostatočnú snahu o nájdenie spoločného konsenzu ani len v plánovaní spoločného postupu voči radikálnym hnutiam.

Faktom však zostáva, že prebiehajúca vojenská operácia v Afganistane je otázkou globálnej bezpečnosti. V roku 2001 svet na vlastné oči videl, aký dopad na globálnu bezpečnosť môže mať zlyhajúci štát. Ak medzinárodné spoločenstvo zlyhá počas svojho pôsobenia v Afganistane, bude to mať nedozerne následky nielen pre afganský ľud. Už teraz narástol počet militantných frakcií, ktoré si posadili vlastné hranice na základe etnického zloženia. Na juhu krajiny, kde dominuje paštúnske obyvateľstvo, vládne bezvládie a každý z klanov podnikne všetko preto, aby chránil vlastné záujmy. Nárast násilia môže prehĺbiť trhliny plynúce z politickej nestability a fragmentácie, absencie riadiaceho centra na úrovni okresov a provincií a množiacich sa prípadov kriminality a bezprávia. Afganistanu hrozí návrat do občianskej vojny, vznik narko-štátu, v ktorom inštitúcie budú kontrolované organizovanými drogovými kartelmi.

OSN v mierovej operácii (UNAMA) zlyhala vo funkcii koordinátora a svetového lídra v medzinárodnej politike, ktorú má zakotvenú vo svojom mandáte. Iniciatívu prevzala vojenská operácia pod velením NATO (ISAF), v ktorej vojensky dominujú práve USA. Posledná snaha o vytvorenie postu špeciálneho splnomocnenca OSN pre Afganistan, ktorého miesto mal získať britský politik Paddy Ashdown, stroskotala na afganskom prezidentovi Hamidovi Karzaiovi, ktorého znepokojovalo ohrozenie  suverenity štátu a vlastnej autority.

Na druhú stranu treba povedať, že medzinárodné spoločenstvo nikdy nemalo územnosprávnu zvrchovanosť nad Afganistanom, ale kontroluje vojenský a finančný rezort. Výsledkom jeho úsilia by mala byť podpora udržania politického rozhodovacieho centra a podpora lokálnych a regionálnych centier, čo je v prípade Afganistanu jedinou možnou zárukou stability v krajine. Pri rozdelení zodpovedností by rovnako pomohla aj transformácia Afganskej národnej armády (ANA) a jej úplné začlenenie do mierovej operácie.

Ďalším závažným problémom Afganistanu je rastúca produkcia ópia. Medzinárodné spoločenstvo musí podniknúť kroky voči tým, ktorí sú do obchodu s drogami zapojení, zvlášť proti politickým činiteľom podozrivým z nekalej činnosti a zároveň zatlačiť na politickú verejnosť Afganistanu, aby odstránili podmienky, ktoré umožňujú rast drogových barónov a ochudobňovanie obyvateľstva.

Do spoločného programu  je potrebné zapojiť aj susediace štáty. Milície v Afganistane sú schopné bojovať, pretože majú k dispozícii stály prísun síl a výzbroje z Pakistanu. Irán v tomto smere spolupráce vyvíjal istú aktivitu v roku 2001 počas Bonnskej konferencie.[2] Avšak po prijatí záverečnej dohody sa prudko zhoršili vzťahy s USA (vďaka netransparentnému a neprístupnému jadrovému programu Iránu). Dnes Irán považuje Afganistan za príležitosť ako možnosť viazať pozornosť ale aj úsilie svojho vojenského, politického a ideologického nepriateľa USA

Stabilizácia a presadenie moci demokratických inštitúcií na celom území Afganistanu je  z dlhodobého hľadiska vitálne, ako pre budovanie štátu, tak aj pre pokračujúce boje proti radikálom. Bez jednotného strategického prístupu, zvýšené úsilie a prostriedky vynaložené na potlačenie a ukončenie konfliktu, by sa mohli ukázať napokon ako kontraproduktívne. Ukazuje sa tu aj tendencia hľadať rýchle a povrchné riešenia, ktoré by mohli byť ďalšou príčinou eskalácie konfliktu, podkopania dôveryhodnosti NATO a základov multilateralizmu.

Súvisiace články

Celý článok...