A.R.E.S Analysis

Irán
Intelligence summary

Publikujte u nás

Prihláste sa






Zabudli ste heslo?
Nemáte účet? Vytvorte si ho!

Naši partneri

Odporúčanie priateľom

Ak sa Vám páčila naša webstránka - pošlite odkaz o nej priateľom!

Počet návštev

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterDnes945
mod_vvisit_counterVčera1237
mod_vvisit_counterTento týždeň5300
mod_vvisit_counterTento mesiac25899

Syndicate

SiteMap

Google Sitemap Generator

Faith-based diplomacy ako faktor pri budovaní mieru v Sudáne
Pondelok, 07.apríla 2008 - 11:22 hod.
Obsah článku
Faith-based diplomacy ako faktor pri budovaní mieru v Sudáne
Faith-based diplomacy
Situácia v Sudáne
Faith-based aktéri a aplikácia metód faith-based diplomacy v Sudáne
Záver

 

 

 

III. Faith- based aktéri a aplikácia metód faith-based diplomacy v Sudáne

Faith-based diplomacy a faith-based uzmierovanie vyžadujú širokú religióznu a kultúrnu infraštruktúru, ktorej vybudovanie nie je vždy reálne. Môžeme však konštatovať, že za posledných približne 20 rokov došlo k výrazným posunom aj v tejto oblasti. Objavili sa nové mimovládne organizácie (tzv.NGO), ktorých cieľom je aktívne prispievať k zmierovaniu a súčasne vzrástli aj možnosti už existujúcich NGOs.[52]

3.1 Faith-based aktéri v Chartúme a Júbe
 

3.1.1 Faith-based aktéri v Chartúme a ich vzťah s politickými predstaviteľmi

 

Faith-based aktéri v Chartúme predstavujú veľmi širokú sociálno-politickú sieť, ktorá zahŕňa vládne elity, opozičné hnutia a religiózne zoskupenia, ktoré sa zlúčili s faith-based NGO. Rozdeliť ich môžeme nasledovne:

 
  • Vládou podporované, respektíve dotované NGO, pôvodne založené na humanitárne účely (Vládne NGO)
  • Každá Islamská opozičná strana má svoje vlastné organizácie, ktoré fungujú ako ich humanitárne krídla (Opozičné NGO)
  • Kresťanské NGO, ktoré sú navzájom priamo prepojené (Kresťanské NGO) [53]


Napriek tomu, že väčšina týchto NGO je oficiálne nezávislých, reprezentanti jednotlivých strán sa k nim hlásia a považujú ich za svojich členov a voličov. Moslimské náboženské autority sú často súčasťou vlády, prípadne vo funkcii vládnych radcov. Tieto autority zohrávajú kľúčovú úlohu pri formovaní verejnej mienky a tvorbe zákonov. Väčšina z nich je buď priamym členom, alebo je nejakým iným spôsobom prepojená na religiózne komunity, čo im umožňuje aktívne zasahovať do politických debát. Naproti tomu nespočetné množstvo opozičných hnutí, či už religióznych alebo sekulárnych, nemajú takmer žiadne slovo na úrovni národnej politiky. Kresťanské komunity zostávajú minoritným spoločenstvom a vynaložili už mnoho úsilia na to, aby zabezpečili svojim nasledovníkom aspoň nejaké práva a slobody. V tejto sieti faith-based aktérov a ich záujmov sú tichá podpora a taktické spojenectvá kľúčovými nástrojmi vedúcimi k úspechu.[54]


3.1.2 Faith-based aktéri v Júbe a ich vzťah s politickými predstaviteľmi

Faith-based aktérov v Júbe môžeme rozdeliť do dvoch skupín:
  • Organizácie, ktoré operovali na území, ktoré kontrolovala Sudánska oslobodzovacia armáda ( napr. Júba)
  • Organizácie pôsobiace na území oslobodenom SPLM počas vojny. Tieto predtým operovali z exilu, hlavne v Nairobi a Kampale.[55]

Je zrejmé, že kresťanské komunity sú prominentnými hráčmi v južnom Sudáne. Napriek tomu, že dve najväčšie faith-based komunity na juhu – Kresťanská a Episkopálna cirkev, aktívne podporujú CPA, kazatelia často verejne napádajú moslimov a proklamujú nový, kresťanský Južný Sudán. Moslimovia tiež nie sú prizývaní k politickej diskusii. Celkový pohľad na situáciu v Júbe indikuje politiku vylúčenia z verejného života voči nekresťanskej časti populácie a namiesto podpory uzmierovania sa sústreďuje na prokresťanské postoje.[56]


3.2 Aktivity faith-based aktérov smerom k podpore mierového procesu

Táto časť práce poskytuje prehľad činnosti faith-based aktérov. Ich činnosť sme rozdelili na niekoľko základných kategórií, pričom ku každému relevantnému aktérovi sme priradili čísla, ktoré majú označovať aktivity z nižšie uvedeného zoznamu, v ktorých sú aktívne činní. Za účelom komplexnejšieho predstavenia a rozdelenia faith-based aktérov použijeme prílohy č. I.-III.
  •  Advokácia. Religiózne zameraná obhajoba sa sústreďuje predovšetkým na podporu slabšej strany v konflikte, znovunastolenie dobrých vzťahov a transformáciu nespravodlivých sociálnych štruktúr.
  • Sprostredkovanie. Táto činnosť priamo súvisí so zmierovaním a jej cieľom je priviesť obe strany k spoločnému dialógu.
  • Pozorovanie. V konfliktnej situácii môže prítomnosť pozorovateľov odradiť násilnosti, korupciu, porušovanie ľudských práv atď. Pozorovatelia sa môžu angažovať aj v pasívnych aktivitách ako zbieranie faktov, vyšetrovanie alebo prieskum.
  • Vzdelávanie. Vzdelávanie má za cieľ upozorniť na nerovnosti v systéme, podporiť porozumenie a vybudovať advokačné schopnosti, riešenie konfliktov, pluralizmus a demokraciu.
  • Prechodné súdnictvo. Predovšetkým v postkonfliktných situáciách sa podnikajú aktivity na podporu stíhania zodpovedných za vojnové zločiny a porušovanie ľudských práv. Hoci faith-based aktéri nie sú priamo zainteresovaní do stíhania zodpovedných, sú mimoriadne aktívni v hľadaní dôveryhodných informácií pre potreby ich stíhania.[57]
  • Podpora intra a inter religiózneho dialógu. Do tejto kategórie zaraďujeme faith-based aktérov, ktorí organizujú dialóg s cieľom podporiť mierový proces.
  • Získavanie stúpencov. Mnoho faith-based aktérov kladie veľký dôraz na misionársku činnosť.
  • Modlenie/kázanie. Pre väčšinu faith-based aktérov (okrem faith-based NGO) predstavuje modlenie a s ním spojené aktivity významnú časť ich identity. Modlenie spája členov komunity v ich viere a vyvoláva pocit angažovanosti v rámci komunity.
  • Pomoc v ťažkých situáciách. Počas násilného konfliktu sa vládne štruktúry nachádzajú často na pokraji zrútenia a faith-based aktéri sú často jediní [58] schopní poskytnúť základnú pomoc (napr. zdravotná starostlivosť).[59]


Všetci z vybraných faith-based aktérov sú zaangažovaní v rôznych aktivitách. Z celkového počtu 20 sa 10 angažuje v advokácii, 8 v sprostredkovaní, 8 sa považuje za pozorovateľov a 12 je aktívnych vo vzdelávacej činnosti. Len jeden z aktérov sa angažuje v oblasti prechodného súdnictva. Z vybraných aktérov 8 riadi intra a inter religiózne dialógy, 11 sa sústreďuje na rozšírenie členskej základne, 13 považuje za svoj hlavný cieľ kázanie a modlenie a 9 poskytovanie pomoci v ťažkých situáciách. [60]


3.3 Vplyv na mierový proces

Profesor histórie na Notre Damskej univerzite, Scott Appleby tvrdí, že religiózni aktéri nemusia byť nevyhnutne podporovateľmi mierového procesu. Dokonca tvrdí, že veľká časť religióznych aktérov sa do mierového procesu ani nezapojí, niektorí zaujmú indiferentné stanovisko a väčšina sa postaví proti extrémistickým aktérom a proti používaniu násilia v mene náboženstva. Nájdu sa však aj extrémne prípady, kedy sa religiózni aktéri v mene náboženstva postavia proti zmierovaniu a podporia násilnosti a utláčanie. Inými slovami, Appleby z hľadiska postoja k zmierovaniu rozdeľuje kategórie faith-based aktérov na podporovateľov, pasívnych nestraníkov a škodcov.[61]
 

Do istej miery to platí aj pre faith-based aktérov v Sudáne. Applebyovu teóriu však nemožno celú prevziať a aplikovať na podmienky v Sudáne. Dôvodov je niekoľko. Aplikácia mierovej zmluvy je stále len v počiatočných fázach. V dôsledku toho aktívne škodenie zo strany niektorých aktérov prakticky neexistuje. Pasívni aktéri v súčasnosti zahŕňajú aj potenciálnych škodcov a aktívni podporovatelia vyjadrujú svoj postoj rôznymi spôsobmi. Z toho dôvodu zadefinujeme nové, vlastné členenie:

  • Aktívni podporovatelia – religiózni aktéri hlboko angažovaní do mierového procesu, používajú rôzne aktivity za účelom podpory mierového procesu.
  • Obmedzení podporovatelia – ide o skupinu aktérov, ktorí nedisponujú prostriedkami, ktoré by im umožnili prispievať k mierovému procesu tak, ako by si to želali.
  • Tichí podporovatelia – preukázali istý pozitívny postoj k mierovej zmluve, no z rôznych dôvodov zostávajú pasívnymi pozorovateľmi mierového procesu.
  • Potenciálni škodcovia – táto skupina vníma mierový proces negatívne. Napriek tomu, že tento postoj existuje, nemožno ešte hovoriť o škodcoch ako takých.[62]


I. Skupina. Aktívni podporovatelia.

 
Táto skupina aktérov považuje mierovú zmluvu z roku 2005 za kľúčový medzník pri budovaní trvalého mieru v krajine a podporuje jeho urýchlenú implementáciu. Niektorí z nižšie spomenutých faith-based aktérov sa priamo zúčastnili negociácií pri CPA a preto majú signifikantný záujem na jej úspešnej aplikácii.

Katolícka cirkev v Sudáne a Sudan Aid sú úzko prepojené NGO a zároveň dve najprominentnejšie organizácie v tejto kategórii. Disponujú širokou operačnou sieťou v Chartúme aj Júbe, pričom sa im podarilo nadviazať niekoľko dobrých vzťahov s dôležitými osobnosťami v SLPM a vládnymi predstaviteľmi na severe.

Ansar Al-Mahdí. Ide o moslimského faith-based aktéra pôsobiaceho v Chartúme. Má veľmi blízko k najsilnejšej opozičnej strane UMMA. Má dostatočné politické i materiálne zdroje, ktoré mu umožňujú aktívne sa participovať na budovaní mieru. Je pritom evidentné, že jeho čelní predstavitelia majú silné politické ambície.[63]

Church Ecumenical Action in Sudan (CEAS) je organizácia združujúca niekoľko menších aktérov činných v uzmierovaní po celom Sudáne. Jej výhodou je finančná podpora zo strany Sudánskej Rady Cirkví a Novej Sudánskej Rady Cirkví.

Nová sudánska rada cirkví je najsilnejšou sieťou na juhu Sudánu s veľkou podporou kresťanskej populácie. V súčasnosti sa nachádza v procese transformácie z exilového typu riadenia na národne operujúcu organizáciu. Najväčšou výzvou pre tohto aktéra bude rozšírenie svojej pôsobnosti aj na sever krajiny a spolupráca i s inými ako kresťanskými organizáciami. Očakáva sa jej zlúčenie s domácou Sudánskou radou cirkví a vytvorenie Národnej Inter-religióznej Rady. [64]



II. Skupina. Obmedzení podporovatelia

Najvýraznejším faith-based aktérom z tejto skupiny sa javí byť Sudánska inter-religiózna rada. Napriek veľkolepým myšlienkam stojacim za zrodom tohto aktéra, jeho aktivity sú považované za nedostatočné. Vznikla pôvodne ako vládna iniciatíva, no nepodarilo sa jej dostatočne presvedčiť svojich kritikov o vlastnom potenciáli priviesť kresťanov a moslimov za spoločný stôl.

Sudánska cirkevná rada. V minulosti bola jedným z najaktívnejších faith-based aktérov. Disponuje širokou sieťou po celom Sudáne, no vnútorné rozpory výrazne oslabili jej účinné fungovanie. Pokiaľ by prešla vnútornou reštrukturalizáciou v rámci jej spojenia s Novou sudánskou radou cirkví, mohla by sa stať ďalším aktívnym promotérom mierového procesu v krajine.

Republikánski Bratia. Táto organizácia má bohatú históriu vo formovaní umiernenej politickej debaty o Islame a Sudánskej spoločnosti. V súčasnosti sa nachádzajú v konflikte so vzdorovitou vládnou stranou NCP. Pokiaľ nevznikne liberálnejšie politické prostredie smerom k faith-based aktérom, nemožno očakávať výraznejšie prispievanie tohto aktéra smerom k dobudovaniu mieru v Sudáne. [65]

Al-Hidaya - Organizácia za islamské Da´wa je jednou z mnohých sudánskych NGO bojujúcich s nedostatočnými finančnými zdrojmi. Al-Hidaya by mohla byť potenciálnym aktívnym prispievateľom k mierovému procesu prostredníctvom Da´wa (systém islamského vzdelávania).[66]


III. Skupina. Tichí podporovatelia

Niektorí faith-based aktéri nemajú záujem aktívne sa zapájať do mierového procesu. Neznamená to že by odmietali podporiť CPA, naopak, zdôrazňujú význam mieru pre krajinu, ale zaujali neutrálne stanovisko s ohľadom na nedávne zmeny v krajine.

Koptická ortodoxná cirkev. Predstaviteľ neutrálnych faith-based aktérov. Už počas vojny preferovala vyčkávacie pozície. O niečo aktívnejšia sa javí organizácia nazývaná Ansar El-Sunna. Napriek tomu, že sa zdržiava akýchkoľvek otvorených rozhovorov, má linky vedúce k vládnej NCP. Na prvý pohľad by sme ju mohli identifikovať ako konzervatívnu moslimskú organizáciu, no nedávne vyjadrenia spochybňujúce právo aplikovať Shariu na celú krajinu z nej robí potenciálneho silného podporovateľa mieru.

IV.Skupina. Potenciálni škodcovia

Moslimské spoločenstvo v Júbe bojuje so skutočnosťou, že je politickou minoritou na juhu. SPLM aktívne pracuje na novej štruktúre semi-autonómnej vlády Južného Sudánu. Moslimská komunita sa doteraz zdržovala komentárov a podozrení o možnej diskriminácii jej členov, no hrozí, že v blízkej budúcnosti sa to zmení a nespokojnosť moslimskej komunity môže prerásť až do otvorenej kritiky mieru a mierovej zmluvy.

Episkopická cirkev v Júbe zaujala ambivalentné stanovisko. Na jednej strane jej vodcovia volajú po „jednote ľudí a cirkví“, na druhej strane sa objavujú správy o tom ako jej vodcovia vyzývajú na agresiu voči moslimom.

Rád Sufi Sammaniya vystupuje ako kľúčový hráč v tejto kategórii. Poukazuje na negatívne dôsledky mieru a hoci v jej oficiálnej agende nie je spomenutá priama opozícia mierovej zmluve, jej dobré vzťahy s vládnou stranou NCP v kombinácii s vnímaním moslimov ako diskriminovanej časti populácie v porovnaní s kresťanskou minoritou môže viesť k vzniku vážneho napätia.[67]

3.4 Hlavné výzvy a možnosti faith-based aktérov v súvislosti s implementáciou CPA

Implementácia mierovej zmluvy je politickým procesom, v ktorom ide o veľa. Od finančných benefitov až po podiel na moci. Je preto mimoriadne náročné, aj pre religióznych aktérov, konštruktívne sa podieľať na procese jej implementácie. Autority v Sudáne majú pred sebou neľahkú úlohu manévrovať v rámci podmienok mierovej zmluvy. Z toho titulu budú politické špičky potrebovať podporu z každej možnej strany. V prípade severu pôjde hlavne o vytvorenie niekoľkých špecializovaných komisií a predstavenie novelizovanej legislatívy. Vláda v južnom Sudáne bude zas potrebovať podporu, aby boli nové pravidlá akceptované nielen stúpencami SPLM. Vzhľadom na množstvo nedoriešených otázok a násilnostiam Dárfúre, budú politickí aktéri potrebovať všetku podporu verejnosti. V krajine, kde je viac ako 90% populácie aktívne zaangažovaných v náboženských komunitách, je preto logickým záverom, že politické snahy budú presadzované práve prostredníctvom religióznych organizácií.[68]

Problémom samotnej mierovej zmluvy je fakt, že mnohí ju vnímajú ako zmluvu presadzujúcu nezávislosť juhu. Dokonca len veľmi málo faith-based aktérov v Sudáne podporuje myšlienku multireligiózneho Sudánu. Nenapomáhajú tomu ani stále sa zhoršujúce vzťahy medzi SPLM a južnou moslimskou komunitou. Aby mohli faith-based aktéri pôsobiť zmysluplne a podporiť jednotu a zmierenie, musia deklarovať jasný záväzok k spoločnému mierovému procesu.[69] Presne na to poukazuje aj Johnston, keď hovorí o úlohách faith-based aktérov pri mierovom procese : „Zahrnutie všetkých zúčastnených strán v akomkoľvek konečnom riešení, vrátane nepriateľov, kedykoľvek je to možné“.[70] Pokiaľ chceme hovoriť o možnostiach uplatnenia faith-based aktérov, v súčasnosti môžeme identifikovať približne 5 takýchto príležitostí:

Viera spája ľudí v ich túžbe po mieri - Religiózni lídri majú vo svojich regiónoch významné postavenie, autoritu. Tej je potrebné využiť na vytvorenie „kultúry mieru“. Kresťanské spoločenstvo na juhu krajiny má vo svojej agende pomoc ľuďom v núdzi a tiež zmierovanie konfliktov.Moslimskí aktéri na severe sa sústredia na pomoc chudobným v zanedbaných oblastiach na severe, rovnako ako využitie výučby islamu na propagáciu mieru.[71]

Pôsobenie na lokálne komunity - faith-based aktéri sú schopní organizovať ľudí okolo miestnych problémov a doplniť, v niektorých prípadoch dokonca nahradiť, nefungujúce riadiace systémy vo vidieckych oblastiach. To platí predovšetkým pre snahy v oblasti mediácie a zmierenia , kde faith-based aktéri využívajú svoju morálnu autoritu na vyváženie mieru a spravodlivosti. Religiózne mediačné snahy sa môžu jednoducho stať kľúčovým elementom v prevencii proti prepuknutiu nových násilností.[72]

Advokácia CPA - CPA je čiastočne aj výsledkom lobizmu faith-based aktérov. V súčasnosti, keď prebiehajú snahy o jej úspešnú implementáciu, by advokácia tejto zmluvy mala byť minimálne rovnako dôležitá ako predtým. Treba počítať s tým, že medzinárodné spoločenstvo nebude detailne skúmať celý proces jej aplikácie. To je úloha pre národných aktérov. Napriek všetkým obmedzeniam, ktorým musia faith-based aktéri čeliť, stále sú najkompetentnejšími strážcami krehkého mieru v Sudáne.[73]

Podpora individuálnych religióznych lídrov - osobné angažovanie pri riešení konfliktu môže mať minimálne rovnakú hodnotu ako organizačne náročná sieť faith-based organizácií. Jednotlivci sú flexibilnejší a dokážu konať rýchlejšie.

K uvedeným príležitostiam je potrebné pridať ešte jednu, azda najdôležitejšiu - podporu vzájomného dialógu. Faith-based aktéri a ich zastrešujúce organizácie sa musia snažiť o dialóg medzi sebou. Hlavne v krajine ako je Sudán, kde náboženstvo a politika sú tak úzko prepojené.[74]

Súvisiace články


 
< Predchádzajúca