Kolumbia predstavuje pre Spojené štáty americké strategického partnera. Či už ako dodávateľ ropy na neustále sa zväčšujúci americký trh, alebo ako politický spojenec a priateľ v oblasti, kde sa ľahko presadia proti americké nálady. Preto je samozrejmé, že Spojené štáty poskytujú Kolumbii pomoc. Vyplýva to nielen z ich postavenia spojenca, ale aj hegemóna, ktorý sa snaží upevniť svoju pozíciu.
Pomoc, ktorú poskytujú Spojené štáty Kolumbii je zväčša pomoc určená na modernizáciu, zlepšenie a vývoj ozbrojených síl. To môže vyplývať aj zo spôsobu riešenia konfliktov, ktoré často presadzujú Spojené štáty, a to riešenie konfliktu vojenskou cestou.
V situácii, v ktorej sa nachádza Kolumbia je však mimoriadne ťažké presadiť iba takéto riešenie, pretože poraziť ozbrojené skupiny je takmer nemožné bez spolupráce so susednými krajinami, v ktorých ozbrojené skupiny často hľadajú útočisko na načerpanie nových síl. Kolumbia zásahom proti nim na území iného štátu riskuje medzinárodný konflikt, ktorý sme mohli napríklad pozorovať začiatkom marca 2008, kedy Kolumbia zaútočila na tábor FARC na ekvádorskom území a vyvolala tým diplomatickú krízu, akú Andský región nezažil desaťročie.
Problémom spolupráce so susednými krajinami môže byť aj to, že či už samotné vlády, alebo jednotliví úradníci a vojenskí dôstojníci spolupracujú s ozbrojenými skupinami a vedome im poskytujú útočisko.
Bolo by potrebné úplne nahradiť alebo aspoň doplniť vojenské operácie intenzívnym rokovaním a hľadaním riešenia na politickej a diplomatickej úrovni.
Samotný, notoricky známy problém produkcie drog, ktorý je v súčasnosti riešený chemickým postrekovaním a ničením polí s ilegálnymi plodinami by mal byť vo väčšej miere riešený prostredníctvom alternatívneho rozvoja, najmä vidieckych oblastí, čím by si kolumbijská vláda a Spojené štáty americké získali väčšiu podporu obyvateľstva. Gerilové skupiny, ktoré získavajú z populácie časť zdrojov, no najmä bojovníkov by stratou podpory strácali na význame, čím by sa mohla situácia vyriešiť.
Dôležitou je aj otázka produkcie drog, z ktorých získavajú ozbrojené skupiny financie. Niektorí autori volajú po znížení dopytu po drogách v samotných Spojených štátoch amerických, no to je asi rovnako reálne, ako pokus o zníženie dopytu po cigaretách, či alkohole, ktoré sú označované ako legálne drogy. Ethan Nadelmann vo svojom článku Drogy (Drugs) uverejnenom v septembri 2007 v čísle časopisu Foreign Policy odpovedá na otázku, či by nebola najlepším prístupom v tejto oblasti legalizácia. Podľa neho by legalizácia zredukovala drogy na to, čo v skutočnosti sú: zdravotný problém. [101]
Odkazy:
[1] „Colombia“, Microsoft® Encarta® 2007 [CD]. Microsoft Corporation, 2006. [2] Kissinger, H.: Does America need a foreign policy? Toward a diplomacy for the 21st century, Free Press, London, 2002. [3] http://www.globalsecurity.org/military/world/colombia/colombia_briefing.htm (19.3.2008). [4] http://www.globalsecurity.org/military/world/colombia/colombia_briefing.htm (19.3.2008). [5] „Colombia“, Microsoft® Encarta® 2007 [CD]. Microsoft Corporation, 2006. [6]„Colombia“, Microsoft® Encarta® 2007 [CD]. Microsoft Corporation, 2006. [7] Veillette, C.: Colombia: Issues for Congress, www.ndu.edu/library/docs/crs/crs_rl32250_19jan05.pdf, (10.8.2007). [8] Napríklad Hugo Chavez vo Venezuele, Rafael Correa v Ekvádore alebo Evo Maroles v Bolívii. [9] Veillette, C.: Colombia: Issues for Congress,www.ndu.edu/library/docs/crs/crs_rl32250_19jan05.pdf, (10.8.2007). [10]http://survivalx.com/foreign-terrorist-organizations/revolutionary-armed-forces-of-colombia-farc--2.html (25.3.2008). [11] Viac o kritike ochranárov ľudských práv v časti III.2 Otázka porušovania ľudských práv [12] Pastor, R.: Whirpool : US Foreign Policy Toward Latin America and the Carribean, Princeton University Press, Princeton, 1992, str. 32. [13] Downes,R.: Landpower and Ambiguos Warfare: The Challange of Colombia in the 21st Century, Strategic Studies Institute, Carlisle, 1999, str.5. [14] Stokes, D.: America´s War: Terrorizing Colombia, Zed Books, London, 2005, str.7. [15] Stokes, D.: America´s War: Terrorizing Colombia, Zed Books, London, 2005, str. 6. [16] Stokes, D.: America´s War: Terrorizing Colombia, Zed Books, London, 2005, str. 8. [17] Perl, R.: Drug Trafficking in the Americas, University of Miami Press, Miami, 1995, str. 34. [18] Steiner, R.: The United States and Latin America: A New Agenda, Harvard University Press, Cambridge, 1999, str. 171. [19] Crandall, R.: Clinton, Bush and Plan Colombia, Survival, 2002, str. 163. [20] Stokes, D.: America´s War: Terrorizing Colombia, Zed Books, London, 2005, str. 10. [21] Stokes, D.: America´s War: Terrorizing Colombia, Zed Books, London, 2005, str. 10. [22] Williamson, E.: The Penguin History of Latin America, Penguin Books, London, 1992 [23] Marcelo Bucheli, Bananas and business: The United Fruit Company in Colombia, 1899-2000 133 (NYU Press 2005). [24] Občianska vojna známa aj ako La Violencia trvala od roku 1948 do roku 1958. [25] Plán LASO (Latin American Security Operations – Latinskoamerické bezpečnostné operácie) bol v 60.rokoch americkou iniciatívou proti reálnej a potenciálnej hrozbe ľavicových rebelov v Latinskej Amerike. [26] Stokes, D.: America’s Other War: Terrorizing Colombia, Zed Books, London, 2005. [27] Doyle, K.: National Security Archive Electronic Briefing Book No. 4 CIA and Assassinations: The Guatemala 1954 Documents, National Security Archives, http://www.gwu.edu/~nsarchiv/NSAEBB/NSAEBB4/index.html (6.4.2006). [28] Andrés Pastrana Arango zastával úrad kolumbijského prezidenta v rokoch 1998-2002. [29] Chomsky, N.:Plan Colombia, www.chomsky.info/books/roguestates08.htm, (9.8.2007). [30] Delgädo, J.: United States terrorism campaign in Colombia, http://www.cda-cdai.ca/pdf/delgadopaper.pdf (2.10.2007). [31] V roku 2000 bol podiel príspevku na armádu a políciu 78,12% americkej pomoci, no v roku 2001 to bolo až 97,72%. V nasledujúcich rokoch sa tento podiel udržiaval na hranici približne 80% (76,96%-83,01), už v rámci Andskej protidrogovej iniciatívy. In: www.ciponline.org/facts/co.htm, (10.9.2007). [32] http://www.opendemocracy.net/democracy-protest/isacson_nextplan_4425.jsp, (12.8.2007). [33] Chomsky, N.:Plan Colombia, www.chomsky.info/books/roguestates08.htm, (9.8.2007). [34] Týmito krajinami sa stali okrem Kolumbie Peru, Bolívia, Ekvádor, Brazília, Venezuela a Panama. [35] Delgädo, J.: United States terrorism campaign in Colombia, http://www.cda-cdai.ca/pdf/delgadopaper.pdf (2.10.2007). [36] Fiškálne roky 2000 až 2004. [37] www.usdoj.gov/dea, (30.9.2007). [38] Brazília a Panama nie sú súčasťou Andského regiónu, sú susedmi Kolumbie, a preto sú zahrnuté v programe. [39] Veillette, C.: Andean Counterdrug Initiative (ACI) and Related Funding Programs, fpc.state.gov/documents/organization/60720.pdf, (10.8.2007). [40] Pastrana, A. in: Raspberry, W.: Columbia´s drug problem: Us, www.ratical.org, (10.8.2007). [41] Založené na cene „na ulici“, kde sa cena kokaínu pohybuje od 20 po 200 dolárov za gram a pri odhaovanom množstve 500 ton, ktoré prišli do USA v roku 2000. www.usdoj.gov/ndic/pubs/716/cocaine.htm, (10.8.2007). [42] Turnepseed, T.: From Colombia to Columbia, The 'War on Drugs' Is A War On Poor and Black People, www.commondreams.org, (10.8.2007). [43] Eiras A., Hulsman J., PhD Johnson S., Schaefer B.: Time to change US strategy for the Andean Ragion, www.heritage.org/Research/LatinAmerica/BG1521.cfm, (10.8.2007). [44] www.usdoj.gov/ndic/pubs/716/cocaine.htm, (10.8.2007). [45] Charles, R.B.: U.S. Policy and Colombia, www.state.gov/p/inl/rls/rm/33663.htm, (10.9.2007). [46] Chomsky, N.:Plan Colombia, www.chomsky.info/books/roguestates08.htm, (9.8.2007). [47] Haugaard, L., Isacson A., Stanton, K., Walsh, J., Vogt, J.: Blueprint for a New Colombia Policy, http://www.ciponline.org/colombia/0503blueprint.pdf, (3.10.2007). [48] Haugaard, L., Isacson A., Stanton, K., Walsh, J., Vogt, J.: Blueprint for a New Colombia Policy, http://www.ciponline.org/colombia/0503blueprint.pdf, (3.10.2007). [49] Veillette, C.: Colombia: Issues for Congress, www.ndu.edu/library/docs/crs/crs_rl32250_19jan05.pdf, (10.8.2007). [50] Veillette, C.: Colombia: Issues for Congress, www.ndu.edu/library/docs/crs/crs_rl32250_19jan05.pdf, (10.8.2007). [51] Human Right Watch: Colombia's Killer Networks: the Military-Paramilitary Partnership and the United States, http://www.hrw.org/reports/1996/killerapendixa.htm. [52] Tate, W.: No room for peace?United State´s policy in Colombia, http://www.c-r.org/our-work/accord/colombia/no-room-for-peace.php [53] Podľa sekcie 219 Imigračného a národného zákona po úprave z roku 1996. [54] Kulašik, P, kol.: Slovník bezpečnostných vzťahov, Smaragd, Bratislava, 2002. [55] Gerilové skupiny FARC a AUC dosiahli štatút teroristickej organizácie už v roku 1996, no nakoľko za formálny rok vzniku AUC sa považuje až rok 1997, bolo najskôr potrebné preskúmanie činnosti. Teroristickou organizáciou sa stali až po udalostiach z 11. septembra. [56] Delgädo, J.: United States terrorism campaign in Colombia, http://www.cda-cdai.ca/pdf/delgadopaper.pdf (2.10.2007) [57] Gerilová vojna je typom partizánskej vojny využívajúcej malé skupiny s flexibilnou organizáciou, často bez typických znakov, ale s vysokou disciplínou a operačnou schopnosťou. Bojovníci využívajú mieste podmienky (hory, lesy, púšte, mesto), ktorým prispôsobujú stratégiu. Forma boja môže mať charakter partizánskych akcií, ale môže obsahovať aj prvky terorizmu s kriminality. In: Kulašik, P, kol.: Slovník bezpečnostných vzťahov, Smaragd, Bratislava, 2002. [58] Ak vychádzame z anglického termínu belligerent force, podľa Dodatku k Haagskej konvencii IV. môžeme tento pojem chápať ako nepriateľskú jednotku alebo silu, čím sa vyjadruje jej účasť v ozbrojenom konflikte. Angličtina rozlišuje tri druhy vnútorštátnych ozbrojených konfliktov: rebellion, insurgency, belligerency. Čo sa týka samotného pojmu belligerency, je to z pohľadu daného členenia najvážnejší vnútoštátny konflikt (napr. občianska vojna), do ktorého sú zapojené bojujúce strany. Bližšie aj: Berridge, G.B., James, A.: A dictionary of diplomacy, Palgrave Macmillan, New York, 2003. [59] http://www.ww4report.com/node/4962 (13.4.2008). [60] http://www.cfr.org/publication/9272/(4.3.2008). [61] Wolf, P.: FARC Not a Terrorist Group, http://www.colombiajournal.org/colombia270.htm (1.1.2008). [62] Wolf, P.: FARC Not a Terrorist Group, http://www.colombiajournal.org/colombia270.htm (1.1.2008). [63] Wolf , P.: FARC Not a Terrorist Group, http://www.colombiajournal.org/colombia270.htm (1.1.2008). [64] www.farcep.org [65] http://www.ww4report.com/node/4962 (13.4.2008) [66] http://www.cfr.org/publication/9272/(4.3.2008) [67] Kissinger, H.: Does America need a foreign policy? Toward a diplomacy for the 21st century, Free Press, London, 2002. [68] Anderson, S., Grusky, S.: Peru, Colombia Trade Deals Would Lock in More Bad Investment Rules, http://www.fpif.org/fpiftxt/3810 (4.3.2008). [69] http://www.detnews.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080218/BIZ/802180321(4.3.2008) [70] Griswold, D., Hidalgo J.C.: A U.S.-Colombia Free Trade Agreement: Strengthening Democracy and Progress in Latin America, http://www.freetrade.org/node/839(4.3.2008) [71] AFL-CIO, "Workers’ Rights, Violence and Impunity in Colombia," www.aflcio.org/issues/jobseconomy/globaleconomy/upload/colombia_briefing.pdf (4.3.2008) [72] http://www.nytimes.com/2007/05/29/opinion/29tue2.html(7.3.2008) [73] http://www.ustr.gov/assets/Document_Library/Fact_Sheets/2007/asset_upload_file224_13073.pdf (4.3.2008) [74] Office of the U.S. Representative, www.ustr.gov, (7.3.2008). [75] U.S. Census Bureau, Foreign Trade Statistics, "End-Use Data: Country by 5-digit End-Use Code, Annual totals for Colombia," www.census.gov/foreign-trade/statistics/product/ index.html (4.3.2008). [76] http://www.ustr.gov/assets/Trade_Agreements/Bilateral/Colombia_FTA/asset_upload_file725_13713.pdf (4.3.2008) [77] http://www.freetrade.org/node/839 (4.3.2008). [78] http://opinionjournal.com/editorial/feature.html?id=110010294, (7.3.2008). [79] http://www.freetrade.org/node/839 (4.3.2008). [80] Turnepseed, T.: From Colombia to Columbia, The 'War on Drugs' Is A War On Poor and Black People, www.commondreams.org, (10.8.2007). [81] Civico, A.: Rethinking U.S.-Colombia Policy, www.americanprogress.org (27.2.2008). [82] Civico, A.: Rethinking U.S.-Colombia Policy, www.americanprogress.org, (27.2.2008). [83] Andreas P.R.: Dead-End Drug, www.foreignpolicy.com, (30.9.2007). [84] United Nations, Report of the United Nations High Commissioner for Human Rights on the human rights situation in Colombia, E/CN.4/2004/13, www.unhchr.ch/Huridocda/Huridoca.nsf/TestFrame/eff9a19d63a12a70c1256e5b003f4925? Opendocument, (17.10.2007). [85] http://www.unhchr.ch/Huridocda/Huridoca.nsf/(Symbol)/E.CN.4.2000.117.En?Opendocument, (17.10.2007). [86] Amnesty International´s position on Plan Colombia, http://www.amnestyusa.org/stoptorture/msp.pdf, (17.10.2007). [87] www.usdoj.gov/ndic/pubs/716/cocaine.htm, (10.8.2007). [88] V súčasnosti je to deviate miesto, podľa: http://www.eia.doe.gov/pub/oil_gas/petroleum/data_publications/company_level_imports/current/import.html, (1.10.2007). [89] http://www.usatoday.com/news/world/2006-02-17-venezuelaoil_x.htm, (1.10.2007). [90] http://www.eia.doe.gov/pub/oil_gas/petroleum/data_publications/company_level_imports/current/import.html, (1.10.2007). [91] Chomsky, N.:Plan Colombia, www.chomsky.info/books/roguestates08.htm, (9.8.2007). [92] Chomsky, N.:Plan Colombia, www.chomsky.info/books/roguestates08.htm, (9.8.2007). [93] V novembri 2006 získala Demokratická strana väčšinu ako v Snemovni reprezentantov, tak aj v Kongrese [94] Spomedzi nich sú najznámejší senátor Patrick Leahy, poslanec David Obey a hovorkyňa Nancy Pelosi. [95] http://www.opendemocracy.net/democracy-protest/isacson_nextplan_4425.jsp, (12.8.2007). [96] http://andeancurrents.blogspot.com/2007/08/dim-future-for-plan-colombia-and-us.html, (30.8.2007). [97] Civico, A.: Rethinking U.S.-Colombia Policy, http://www.americanprogress.org/issues/2007/05/pdf/colombia_us_report.pdf, (27.2.2008). [98] Bouvier, V. M.: Evaluating U.S. Policy in Colombia, http://americas.irc-online.org/reports/2005/0505colombia.html, (17.10.2007). [99] Bouvier, V. M.: Evaluating U.S. Policy in Colombia, http://americas.irc-online.org/reports/2005/0505colombia.html, (17.10.2007). [100] V roku 2000 v televíznom interview priznal jeden z vodcov para militaristov Carlos Castano, že príjmy z obchodu s drogami tvoria 70% prostriedkov AUC. In: Chomsky, N.:Plan Colombia, www.chomsky.info/books/roguestates08.htm, (9.8.2007). [101] Nadelmann, E.: Drugs, Foreign Policy September/October 2007
Zoznam použitej literatúry:
Berridge, G.B., James, A.: A dictionary of diplomacy, Palgrave Macmillan, New York, 2003. Nadelmann, E.: Drugs, Foreign Policy September/October 2007 Kissinger, H.: Does America need a foreign policy? Toward a diplomacy for the 21st century, Free Press, London, 2002. Kulašik, P, kol.: Slovník bezpečnostných vzťahov, Smaragd, Bratislava, 2002. Stokes, D.: America´s Other War: Terrorizing Colombia, Zed Books, London, 2005. Williamson, E.: The Penguin History of Latin America, Penguin Books, London, 1992 „Colombia“, Microsoft® Encarta® 2007 [CD]. Microsoft Corporation, 2006. Anderson, S., Grusky, S.: Peru, Colombia Trade Deals Would Lock in More Bad Investment Rules, http://www.fpif.org/fpiftxt/3810 Andreas P.R.: Dead-End Drug, www.foreignpolicy.com Civico, A.: Rethinking U.S.-Colombia Policy, http://www.americanprogress.org/issues/2007/05/pdf/colombia_us_report.pdf Bouvier, V. M.: Evaluating U.S. Policy in Colombia, http://americas.irc-online.org/reports/2005/0505colombia.html Delgädo, J.: United States terrorism campaign in Colombia, http://www.cda-cdai.ca/pdf/delgadopaper.pdf Eiras A., Hulsman J., PhD Johnson S., Schaefer B.: Time to change US strategy for the Andean Ragion,
www.heritage.org/Research/LatinAmerica/BG1521.cfm Evans, M.: Guerrillas, Drugs and Human Rights in U.S.-Colombia Policy, 1988-2002, www.gwu.edu Griswold, D., Hidalgo J.C.: A U.S.-Colombia Free Trade Agreement: Strengthening Democracy and Progress in Latin America,
http://www.freetrade.org/node/839 Haugaard, L., Isacson A., Stanton, K., Walsh, J., Vogt, J.: Blueprint for a New Colombia Policy,
http://www.ciponline.org/colombia/0503blueprint.pdf Charles, R.B.: U.S. Policy and Colombia, www.state.gov/p/inl/rls/rm/33663.htm Chomsky, N.:Plan Colombia, www.chomsky.info/books/roguestates08.htm Perl, R.: Terrorism, the Future and U.S. Foreign Policy, http://www.fas.org/irp/crs/IB95112.pdf Rapberry, W.: Colombia´s Drug Problem: Us, www.ratical.org Tate, W.: Colombia´s role in International Drug Industry, www.fpif.org Tate, W.: No room for peace?United State´s policy in Colombia, http://www.c-r.org/our-work/accord/colombia/no-room-for-
peace.php Turnepseed, T.: From Colombia to Columbia, The 'War on Drugs' Is A War On Poor and Black People,
www.commondreams.org Veillette, C.: Andean Counterdrug Initiative (ACI) and Related Funding Programs,
fpc.state.gov/documents/organization/60720.pdf Veillette, C.: Colombia: Issues for Congress, www.ndu.edu/library/docs/crs/crs_rl32250_19jan05.pdf Wolf, P.: FARC Not a Terrorist Group, http://www.colombiajournal.org/colombia270.htm U.S. Foreign Policy toward Colombia, homelandministries.org/PDF/Women/Colombia/CWS1.PDF Human Right Watch: Colombia's Killer Networks: the Military-Paramilitary Partnership and the United States,
http://www.hrw.org/reports/1996/killerapendixa.htm. United Nations, Report of the United Nations High Commissioner for Human Rights on the human rights situation in Colombia,