A.R.E.S Analysis

Irán
Intelligence summary

Publikujte u nás

Prihláste sa






Zabudli ste heslo?
Nemáte účet? Vytvorte si ho!

Naši partneri

Odporúčanie priateľom

Ak sa Vám páčila naša webstránka - pošlite odkaz o nej priateľom!

Počet návštev

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterDnes317
mod_vvisit_counterVčera1002
mod_vvisit_counterTento týždeň3435
mod_vvisit_counterTento mesiac24034

Syndicate

SiteMap

Google Sitemap Generator

Analýza: Boj alžírskej vlády proti terorizmu a radikálnemu islamizmu
Napísal: Andrej VAŠČÍK   
Štvrtok, 20.decembra 2007 - 20:32 hod.
Obsah článku
Analýza: Boj alžírskej vlády proti terorizmu a radikálnemu islamizmu
2007 - Návrat alžírskej občianskej vojny ?
Vnútropolitická situácia a islamisti
Regionálna spolupráca v boji proti terorizmu
Spolupráca s Francúzskom a Stredomorím
Spolupráca S USA
Záver










Vnútropolitická situácia a problém integrácie islamistov do politiky

V súvislosti s islamistickými politickými stranami môžeme konštatovať, že prezidentova politika národného zmierenia a možnosť už vyššie spomenutej amnestie bývalým militantom si získali značnú podporu medzi islamistickými politickými lídrami, čo viedlo k ich ochote spolupracovať s vládnym režimom. Dôkazom toho je aj fakt, že v súčasnosti už žiadna islamistická politická strana nemá ozbrojenú frakciu, ako to bolo v 90. rokoch. Lídri týchto strán sa jednoznačne postavili proti praktikám AQMI. Napríklad  niekdajší veliteľ AIS, ozbrojenej zložky bývalej islamistickej strany FIS, Madani Mezrag apeloval na členov AQMI, aby zložili zbrane, a bola im tak prostredníctvom Charty pre mier a národné zblíženie poskytnutá amnestia.11 Niektorí islamisti nielenže podporujú vládnu politiku národného zblíženia, ale dokonca sa zúčastňujú priamo na vládnutí. Politická strana MSP, ktorá je súčasťou vládnej koalície, získala vo voľbách do Národného ľudového zhromaždenia12 9,6 % hlasov zúčastnených voličov, najviac zo všetkých islamistických strán.13 To je dôkazom, že integrácia islamistov do politického života a ich spolupráca s vládnym režimom môže viesť k obmedzeniu ich radikalizmu.

Na druhej strane musíme konštatovať, že vláda sa vždy neriadi touto politikou, vďaka ktorej získala podporu islamistických vodcov a obyvateľstva. Režim sa stále vyznačuje aktivitami zameraných na obmedzenie politickej činnosti islamistov, čo má za následok, že viacerí islamistickí lídri kritizujú vládu z porušovania princípov pluralitnej demokracie. V očiach islamistov tak vláda stráca na svojej legitimite, čo môže viesť k istému napätiu. Napríklad, pred voľbami do Národného ľudového zhromaždenia v máji 2007 došlo k sporu medzi lídrom islamistickej strany El – Islah Abdallahom Djaballahom a ministerstvom vnútra, ktoré El - Islahu zakázalo účasť na voľbách kvôli administratívnym prekážkam. Djaballah v tom čase vyhlásil: „Je to útok proti alžírskemu politickému systému, ktorý je zasvätený multipartizmu.“14 Následne ďalšia strana - FFS vyhlásila 10. 3. 2007 bojkot.15

Alžírske autority sa tiež nevedia zhodnúť na otázke integrácie členov bývalej AIS do politiky. Alžírsky minister vnútra Nouredine Zerhouni vyhlásil, že príslušníci AIS sa nemôžu aktívne zúčastniť politického života, pretože zneužívali islam na svoje aktivity proti vláde. Na druhej strane predseda koaličnej strany MSP Bouguerra Soltani povedal, že v Charte pre mier a národné zblíženie nie je nič, čo by zakázalo príslušníkom bývalej AIS, „ktorí nepáchali teroristické aktivity, akými sú znásilňovanie a použitie výbušnín na verejných miestach, vytvoriť politickú stranu“.16

Toto počínanie vlády môže mať negatívne následky. Islamisti, ktorí sa zúčastňujú politického života a uprednostňujú mierové riešenie, by mohli začať vnímať režim ako nelegetímny, a ktorý nepripúšťa žiadnu opozíciu. To by mohlo viesť k narušeniu spolupráce islamistických strán s vládou.

V tomto prípade je dôležité poukázať aj na analógiu z 90. rokov. Islamistická politická strana FIS, pokiaľ jej bolo umožnené zúčastňovať sa na politickom živote, odsudzovala činnosť islamistických militantov a za jedinú možnosť považovala mierové prostriedky. Keď však bolo jasné, že vláda odmieta spolupracovať, FIS založila vlastnú ozbrojenú frakciu, tzv. AIS, a tak sa rozhodla bojovať proti vláde a jej predstaviteľom.19


V súčasnosti sa islamistickí politici, ktorí chcú dosiahnuť svoje ciele mierovou cestou, stavajú záporne k taktike AQMI a tiež odmietajú teroristické akcie. Môžeme preto konštatovať, že podobne ako v 90. rokoch, aj v súčasnosti dochádza k sporu medzi umiernenými a radikálnymi islamistami. O konflikte medzi týmito dvoma prúdmi v islamistickom hnutí svedčí aj atentát, ktorý vykonali militanti z AQMI v auguste 2007 proti Mustafovi Kertalimu, islamistickému teroristovi, ktorý na základe politiky zmierenia zložil v roku 1999 zbrane.20 
Preto by alžírske autority mali využiť súčasný spor v rámci islamistického hnutia a ukázať, že sú ochotné plne spolupracovať s islamistami, pomôcť im k integrácii do politického života, ale len pokiaľ zložia zbrane a akceptujú základné princípy demokratického systému.  
 



Avšak musíme konštatovať, že alžírsku vládu nútia isté okolnosti k zvýšenej opatrnosti. V tomto prípade ide predovšetkým o nejasný vzťah islamistických politikov k demokracii. Je otázkou, či chcú demokraciu využiť len ako cestu na nastolenie režimu prísne sa opierajúceho o islamské tradície. Súčasné islamistické politické strany ako napríklad El – Islah, sa považujú za ideologicky blízkych rozpustenej strane FIS21, ktorá je známa viacerými kontroverznými vyhláseniami. Napríklad v 90. rokoch FIS navrhla riešiť otázku nezamestnanosti takým spôsobom, že „ženy zostanú v duchu starého poriadku doma, prispôsobia sa stavu, keď sú len máloktoré zapojené do zárobkových činností“.22 Navyše hlavný cieľ FIS nebolo zachovanie pluralitnej demokracie, ale „vybudovať nezávislý a spravodlivý štát založený na princípoch islamu“.23Je preto potrebné zdôrazniť, že členovia rozpustenej FIS, ktorí dnes žiadajú o povolenie vytvoriť politickú stranu, sú tými, ktorí v 90. rokoch, i keď prostredníctvom demokratických volieb, žiadali vytvoriť v Alžírsku radikálny islamistický režim, kde by sa mala „islamizovať modernosť“ tým, že „nahradia liberálnu demokraciu volenými a rovnostárskymi, avšak špecificky islamskými inštitúciami“.24 Zvýšenú pozornosť si zaslúžia tiež niektoré ďalšie vyhlásenia, napríklad Madani Mezrag počas tlačovej konferencie v januári 2006 v Alžíri povedal, že „sa nevzdal myšlienky založiť islamský štát pomocou demokratických prostriedkov“.25 

Je potrebné porovnať v tomto prípade situáciu so susedným Marokom. Tamojšia islamistická strana PJD, ktorá je v Maroku druhou najsilnejšou po voľbách v septembri 2007, prejavila modernizačné tendencie a snahu o väčšiu sekularizáciu. Dokazuje to aj ochota spolupracovať s tureckou umiernenou islamistickou stranou AKP, v ktorej vidí určitý vzor.17 Nič podobné zatiaľ nevidieť zo strany alžírskych islamistických politikov. Tiež je potrebné poukázať na fakt, že v Maroku vládne kráľ, ktorý „sa hlási k šerífovskému (alíovskému) pôvodu; jeho oprávnenie vládnuť má teda vo svojej príslušnosti k Prorokovej rodine, čo vyjadruje i jeho titul amír al-mu´ minín („knieža veriacich“)“.18 

Osobnosť takéhoto druhu, ktorá by islamistických politikov viedla k presvedčeniu o nutnosti zachovať súčasný politický režim v Alžírsku, chýba.



Súvisiace články


 
< Predchádzajúca