Komisár Africkej únie (AÚ) pre mier a bezpečnosť Said
Djinnit sa na svojom rokovaní s predstaviteľmi somálskej Prechodnej
federálnej vlády (TFG) nechal počuť, že Somálsko sa pre AÚ stáva jej najväčšou
bezpečnostnou výzvou. Okrem toho dodal, že jeho hlavným cieľom
v súčasnosti je presvedčiť Bezpečnostnú radu OSN, aby do Somálska vyslala
mierové sily OSN, ktoré krajinu opustili pred 13 rokmi.
Vzhľadom na aktuálny vývoj bezpečnostnej situácie
v Somálsku je však prítomnosť medzinárodných mierových síl pod velením OSN
v tejto krajine nanajvýš nereálna. Konkrétne vylučuje možnosť vyslania
„modrých heliem“ do tohto anarchiou zmietaného štátu viacero skutočností.
Hlavným faktorom, ktorý odrádza predovšetkým západné krajiny je skutočnosť, že
v Somálsku dennodenne prebiehajú boje medzi etiópskymi a vládnymi
silami na strane jednej a islamistickými bojovníkmi spojenými najmä so
sekulárnymi milíciami mocného klanu Hawiye, ktorý sa cíti marginalizovaný
klanom Darod prezidenta Abdullahi Yusufa.
Najkrvavejšie boje prebiehajú denne najmä v uliciach
hlavného mesta Mogadišo, ktoré do istej miery (len nie v tak obludných
rozmeroch) začína pripomínať realitu irackého Bagdadu. Podľa oficiálnych
štatistík, ktoré priniesla somálska spravodajská agentúra SomaliNet News si
násilnosti v Somálsku za rok 2007 vyžiadali životy 63 etiópskych vojakov,
51 príslušníkov somálskej armády, 474 bojovníkov islamistických
a klanových milícií, 6 ugandských vojakov slúžiacich v rámci mierovej
misie AMISOM a 1 471 civilistov. Čísla týkajúce sa civilistov sú však
v skutočnosti vyššie, najmä ak si uvedomíme rozsah humanitárnej katastrofy,
ktorá postihla Somálsko v dôsledku neustávajúcich bojov. Inými slovami
životy Somálčanov, ktoré nevyhasli priamo v krížovej paľbe medzi
znepriatelenými stranami ale v dôsledku hladu a chorôb spôsobených 17
rokov trvajúcou občianskou vojnou do tejto štatistiky započítané nie sú. Domnievam
sa, že počet mŕtvych etiópskych vojakov môže byť v skutočnosti taktiež
vyšší, keďže nadmieru neutešená bilancia rozhodne nepôsobí dobre na členské
krajiny AÚ, ktoré majú do Somálska vyslať ďalšie mierové sily v rámci
AMISOM-u. Pravdou je, že s údajmi o zabitých Etiópčanoch sa dá
v prípade potreby ľahko manipulovať, keď ani nikto presne nevie koľko
vojakov má etiópska armáda v Somálsku nasadených (odhady sa rôznia od
3 000 do 8 000 mužov).
Som si teda istý, že predstave európskych a prípadne
amerických vojakov vyslaných do víru úplného chaosu „somálskej anarchie“ sa
chcú vyhnúť všetci západní politici a štátnici. Na jednej strane je všetkým
zainteresovaným stranám jasné, že bez prítomnosti silného mierového kontingentu
sa nemôže Somálsko politicky stabilizovať (ako to povedal vyslanec OSN Ould
Abdallah 19.decembra pre Financial Times) Na strane druhej každý dobre vie, že
medzinárodné mierové sily zložené zo západných jednotiek by pravdepodobne boli
islamistami, klanmi nepriateľsky naladenými voči TFG ale aj veľkou časťou
bežného obyvateľstva vnímané nepriateľsky.
Týka sa to najmä americkej armády, ktorá sa 3. októbra 1993
zaplietla s milíciami warlorda Mohammeda Farah Aideeda do krvavej
prestrelky v Mogadiše, čo vyústilo do smrti 1 000 – 1 500
Somálčanov (započítaní milicionári aj civilisti) a 19 amerických vojakov.
Táto udalosť sa stala známou ako „Black Hawk Down“ a až do súčasnosti je
stále živou traumou americkej verejnosti a aj značnej časti Somálčanov. Americký
imidž je okrem toho naštrbený podporou nenávidenej Etiópie, ktorá je
historickým nepriateľom Somálčanov. Washington tiež pre všetkých nábožensky
založených Somálčanov predstavuje obraz satana vedúceho globálnu vojnu proti
ich islamu. Administratíva prezidenta Busha dokonca po 11.septembri vydala
príkaz na zmrazenie amerických účtov somálskej spoločnosti Bakara, ktorá
zodpovedá za transfer financií somálskej diaspóry do Somálska. Dôvodom pre
tento krok bolo podozrenie z financovania aktivít al-Káydy vrátane útokov
na WTC a Pentagon. Pre tieto obvinenia sa nikdy nenašli presvedčivé
dôkazy. Vďaka rozhodnutiu prezidenta Busha sa však tisíce obyvateľov Somálska
ocitli úplne na dne, keďže v podmienkach extrémnej chudoby je vysoké
percento somálskej spoločnosti odkázané len na finančnú podporu rodín zo
zahraničia. Prítomnosť americkej armády teda môžeme s takmer úplnou
istotou vylúčiť, najmä ak si uvedomíme bremeno, ktoré USA nesú v Iraku
a v Afganistane. Okrem toho nesmieme zabúdať na fakt, že americké
sily by nikdy v žiadnej operácii neslúžili pod velením OSN, čo ich možné
pôsobenie na somálskej pôde teoreticky komplikuje.
V hre nám teda ešte zostávajú európske krajiny, ktoré
majú v porovnaní s USA v Somálsku lepší imidž.Úprimne si ale musíme položiť otázku, ktorá
z nich by do Somálska naozaj išla krvácať. V samotnom Afganistane
(ktorého stabilizácia patrí medzi dôležité, ba až životné záujmy NATO
a EÚ) vedú bojové operácie na juhu krajiny okrem Američanov
a Kanaďanov len britské a holandské jednotky. Ani samotní Nemci
nesúhlasili s presunom svojho kontingentu z relatívne stabilného
severu na bojmi zmietaný juh Afganistanu. Z toho vyplýva, že
o nasadení európskych vojakov v Somálsku môžeme momentálne len
fantazírovať Ak by sa aj teoreticky u európskych lídrov prejavila vôľa do
Somálska vyslať mierové sily museli by čeliť obrovským technickým, logistickým,
materiálnym a ďalším problémom, keďže z európskych krajín sú schopné
samostatne mimo vlastný kontinent vysielať expedičné sily iba Veľká Británia
a Francúzsko. Briti však v súčasnosti zameriavajú svoju pozornosť
predovšetkým na otázku Afganistanu a Francúzi sa sústredia najmä na
problémy svojich bývalých afrických kolónií ako Stredoafrická republika
a Čad (vlani sa francúzske sily aktívne zapojili do bojov proti tamojším
povstalcom) a DR Kongo. Dôležitým je najmä fakt, že polovicu príslušníkov
mierovej misie EUROFOR na východe Čadu budú tvoriť francúzski vojaci. Francúzske
kapacity sú teda v súčasnosti značne využívané a v spomínaných
afrických krajinách má francúzska armáda vzhľadom na historické väzby omnoho
jednoduchšie postavenie aké by ho mala v Somálsku, ktoré ako koloniálne
mocnosti v minulosti spravovala Veľká Británia a najmä Taliansko. V neposlednom
rade je však intenzita bojov v Somálsku v porovnaní so Stredoafrickou
republikou a Čadom vyššia (aj keď mnohí by toto tvrdenie mohli
spochybniť). Hlavný rozdiel medzi Somálskom a bývalými francúzskymi
kolóniami je v tom, že v Somálsku voči vláde vedú boj najmä
islamistické zoskupenia, ktorých cieľom nie je len zvrhnutie vlády ale konečným
zámerom je vytvorenie islamského štátu. V porovnaní so sekulárnymi milíciami
je miera ich fanatizmu omnoho vyššia. Podľa môjho názoru bude vždy
islamistický bojovník odhodlanejším nepriateľom ako napr. člen čadskej sekulárnej
povstaleckej skupiny a to najmä vtedy, ak somálski islamisti dostávajú
štedrú finančnú podporu od medzinárodných islamistických kruhov.
Ak teda na základe spomenutých faktov kalkujeme s tým,
že možnosť angažovania síl NATO a EÚ v Somálsku je takmer úplne
vylúčená, niektoré politické kruhy ešte teoreticky počítajú s nasadením
vojsk moslimských krajín Blízkeho a Stredného východu. Vyslanec OSN
v Somálsku Ould-Abdallah v decembri vyzval Saudskú Arábiu na
rozšírenie podpory mierovej misie AÚ AMISOM a dodal, že Saudská Arábia by
mohla presvedčiť ostatné moslimské štáty, aby zvážili svoj vojenský príspevok
pre AMISOM. Každý kto však do problematiky Somálska aspoň trochu vidí veľmi
dobre vie, že Saudská Arábia, Sýria, Irán, Lýbia a Egypt porušovali
minimálne do októbra 2006 zbrojné embargo OSN uvalené na Somálsko
a poskytovali zbrane a muníciu islamistom z „Únie islamských súdov“.
Okrem toho saudské kruhy stáli tajne pri zrode somálskeho islamistického hnutia
(saláfisti) v prvej polovici 80. rokov a ich podpora len naberala na
intenzite počas 90. rokov až do súčasnosti. Sýrii a Iránu tiež vyhovuje,
že vytváraním nového ohniska napätia v Africkom rohu sa čiastočne odvracia
pozornosť Washingtonu od diania v regióne Blízkeho a Stredného
východu. Egypt zase využíva chaos v Somálsku na oslabenie svojho
tradičného regionálneho rivala, ktorým je Etiópia.
Čo sa týka ázijských krajín tak tie voči Somálsku zaujímajú
neutrálny postoj resp. im vyhovuje jeho fragmentácia. Čína nepochybne vníma
Somálsko ako niečo čo oslabuje záujmy USA, preto nie je dôvod, aby sa Peking
prostredníctvom svojich vojenských síl snažil tento štát stabilizovať. Okrem
toho pre čínske firmy je Somálsko investičnou príležitosťou (čínska a somálska
vláda v lete 2007 podpísali dohodu o prieskume potenciálnych nálezísk
ropy) a na rozdiel od západných firiem, čínske podniky vysielajú svojich
zamestnancov aj do krajín zmietaných konfliktmi ako napr. v Sudáne, etiópskom
Ogadene, Nigérii atď.
Na záver sa teda zdá, že jedinou šancou pre Somálsko sú
africké krajiny. Momentálne v rámci AMISOM-u z plánovaného stavu
8 000 mužov pôsobí 1 600 Uganďanov a 200 vojakov Burundi,
ktorých má posilniť 1 500 ich ďalších kolegov. Pred niekoľkými týždňami
vyhlásila Nigéria, že je pripravená vyslať do Somálska 850 vojakov. Tieto počty
sú však žiaľ stále nedostatočné a pri predstave, že etiópske sily sa chcú
zo Somálska postupne sťahovať nemôžeme byť veľkými optimistami do budúcnosti.
Etiópski vojaci sú totiž súčasne zatiahnutí aj do konfliktu
v etiópskom regióne Ogaden, ktorý dlhé roky vedie boj za nezávislosť
a etiópska armáda sa taktiež vo veľkom koncentruje pozdĺž hraníc
s Eritreou, s ktorou jej hrozí vypuknutie ďalšieho vojnového
konfliktu. (oba štáty viedli vzájomnú pohraničnú vojnu v rokoch 1998-2000) Z tohto dôvodu sa boje v Somálsku stávajú pre Etiópiu
z dlhodobého hľadiska neudržateľnými.
Politická situácia v Somálsku je neuveriteľne komplexná
a neprehľadná a veci sa čoraz viac komplikujú tým, že ani opozícia
zoskupená v „Aliancii za oslobodenie Somálska“ nie je veľmi jednotná. „Aliancia“
je totiž zložená z rozličných klanov, warlordov, somálskej diaspóry
a islamistov, ktorý sa v posledných týždňoch dokonca rozštiepili keď
sa od „Únie islamských súdov“ odtrhla omnoho radikálnejšia bojová skupina
al-Shabaab s ambíciami viesť boj proti TFG úplne samostatne. Všetci
interní aj externí aktéri musia mať stále na pamäti, že sa blíži rok 2009, na
ktorý sú naplánované celonárodné voľby, z ktorých má vzísť stála somálska vláda.
Podmienkou volieb je ale spísanie návrhu novej ústavy, na ktorom sa ešte vôbec nezačalo pracovať. Somálsku
a medzinárodnému spoločenstvu (tej časti ktorej záleží na stabilizácii
Somálska) teda nezostáva veľa času.
Pravdou je, že politický proces zmierovania musí byť
podporený prítomnosťou silného mierového kontingentu. Keďže africké krajiny
stále váhajú a USA v tejto krajine nie sú vítané, musí EÚ zvážiť
možnosť vyslania svojich síl pod velením OSN za prípadnej logistickej
a technickej podpory USA. Brusel ani jednotlivé európske vlády určite
nemajú v záujme, aby sa zo Somálska vytvoril islamistický štát podobný režimu
Talibanu. Ak boli viaceré európske krajiny ochotné vyslať svojich vojakov pre
UNAMID do vojnou zmietaného sudánskeho Darfúru a sily EÚ smerujú do
východného Čadu v rámci misie EUROFOR, musí Európa prehodnotiť svoj postoj
aj k Somálsku. A to aj napriek výzvam, ktorým Briti a Holanďania
čelia v Afganistane a Francúzi vo svojich bývalých afrických
kolóniách a tiež napriek zaostávaniu krajín EÚ v rozvoji svojich
vojenských kapacít a spôsobilostí. Ak sa chceme ako Európania stať
významným geopolitickým hráčom v 21. stor., musíme sa konečne naučiť, že
za svoje záujmy ale aj bezpečnejší a slobodnejší svet budeme musieť
prinášať aj tie najvyššie obete. EÚ ale očividne do tejto fázy ešte nedozrela
a Somálsko bude naďalej ponechané napospas osudu nanajvýš so symbolickou
vojenskou podporou od štátov AÚ.