A.R.E.S Analysis

Irán
Intelligence summary

Publikujte u nás

Prihláste sa






Zabudli ste heslo?
Nemáte účet? Vytvorte si ho!

Naši partneri

Odporúčanie priateľom

Ak sa Vám páčila naša webstránka - pošlite odkaz o nej priateľom!

Počet návštev

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterDnes1221
mod_vvisit_counterVčera1002
mod_vvisit_counterTento týždeň4339
mod_vvisit_counterTento mesiac24938

Syndicate

SiteMap

Google Sitemap Generator

Západná Sahara (1973 – 1991) – na koho strane (ne)stálo právo?
Napísal: Andrej VAŠČÍK   
Piatok, 08.februára 2008 - 21:55 hod.
Obsah článku
Západná Sahara (1973 – 1991) – na koho strane (ne)stálo právo?
Kľúčové udalosti v rokoch 1973-91
Mezinárodné právo a postoje Maroka a POLISARIO
Nezákonná činnosť POLISARIO
Referendum o nezávislosti SADR právne zakotvené
Alžírsko ako spojenec POLISARIO
Španielsko a Francúzsko
Záver







Referendum o nezávislosti SADR právne zakotvené

Je potrebné ešte brať jeden významný argument hnutia POLISARIO, ktorému však musí byť venovaná osobitná pozornosť vzhľadom na fakt, že z právneho hľadiska je veľmi dobre podložený. POLISARIO tvrdí, že požiadavka referenda o nezávislosti SADR je právne zakotvená v medzinárodných dokumentoch. Ide o rozhodnutie ICJ z roku 1975, rezolúciu OAJ číslo 104 z roku 1984 a rezolúciu BR OSN číslo 690 z roku 1991.
 

Rozhodnutie ICJ znie, že rezolúcia VZ OSN 1514 môže byť aplikovaná, „pokiaľ ide o dekolonizáciu Západnej Sahary a obzvlášť o aplikáciu princípu sebaurčenia vďaka slobodnému vyjadreniu a skutočnej vôle miestneho obyvateľstva“.[12]

Rezolúcia OAJ „nalieha na strany konfliktu, Marocké kráľovstvo a Front POLISARIO, aby začali priame rokovania s cieľom dospieť k prímeriu, aby sa vytvorili nevyhnutné podmienky pre mierové a spravodlivé referendum o sebaurčení obyvateľov Západnej Sahary“.[13]
 

Na základe BR OSN bola založená misia MINURSO. V rámci misie špeciálny reprezentant GT OSN mal byť zodpovedný „za všetky záležitosti týkajúce sa referenda, v ktorom by si obyvatelia Západnej Sahary vybrali medzi nezávislosťou a integráciou s Marokom“.[14]

Môžeme konštatovať, že tieto argumenty POLISARIO sú zrejme najsilnejšou zbraňou, ktorú môže použiť proti Marockému kráľovstvu. Na druhej strane je dôležité upozorniť na pár faktov, ktoré jasne poukazujú, že Maroko nebolo nikdy právne viazané zorganizovať referendum o nezávislosti, ako to tvrdí POLISARIO.

Po prvé, rozhodnutie ICJ je právne nezáväzným. Išlo len o akýsi názor, ktorý mal ICJ vysloviť na základe rezolúcie VZ OSN 3292 z roku 1974.

Po druhé, v prípade rozhodnutia ICJ alebo rezolúcie OAJ sa spomína referendum o sebaurčení. V týchto dokumentoch sa nenachádza pojem „nezávislosť“. Navyše, ako už bolo vyššie spomenuté, právo na sebaurčenie môžeme skôr spájať s problémom dekolonizácie. V prípade Západnej Sahary bol tento problém už vyriešený v roku 1975. Referendum o sebaurčení v tomto prípade skôr znamená referendum o väčšej autonómii.

Po tretie, pokiaľ ide o prípad MINURSO, ktorá mala zorganizovať referendum o nezávislosti, marocká strana používa nasledujúci protiargument: „Celá juhozápadná časť Alžírska, od Bechar k hraniciam Mauretánie a Mali je región obývaný saharskými kmeňmi. Celá severozápadná časť Mauretánie je tiež nimi obývaná, rovnako ako aj sever Mali medzi Timbuktu a hranicou s Alžírskom v Taoudenmi.“ Preto by sa podľa marockej strany muselo konať referendum v štyroch suverénnych a medzinárodne uznaných štátoch: Maroko, Mauretánia, Alžírsko a Mali.[15]

 
< Predchádzajúca