V roku 2005 bola sformovaná nová pobrežná stráž Malajzie –MMEA (Malaysian Maritime Enforcement Agency). MMEA operuje pozdĺž pobrežia Malajzie do vzdialenosti 200 námorných míľ (370km). V tejto oblasti smie vykonávať činnosti povolené malajským federálnym právom ako napr. vyšetrovanie a prenasledovanie. Do kompetencie MMEA spadá taktiež pátranie po plavidlách a zachraňovanie na mori.
Generálnym riaditeľom organizácie je bývalý veliteľ Malajskej kráľovskej námornej flotily viceadmirál Datuk Mohammad Nik. MMEA má k dispozícii 72 plavidiel a jej personál bude mat v budúcnosti asi 4,000 zamestnancov (v súčasnosti asi 1,000). Počas nasledujúcich rokov sa doplní personál, počet plavidiel, lietadiel a vrtuľníkov.
Americké námorníctvo dodalo Indonézii niekoľko plavidiel a dhingy, ktoré majú pomôcť krajine vysporiadať sa s problémom pirátstva. Niektoré sú až 40 rokov staré, ale stále plavby schopné. Indonézsky minister obrany Juwono Sudarsono oficiálne poďakoval americkej vláde. Darované plavidlá, podľa ministra, určite pomôžu pobrežnej stráži v boji s pirátmi. Zároveň dodal, že považuje Malačský prieliv za strategickú námornú trasu a tým pádom za nebezpečné miesto lákavé pre pirátov.
Jeho tvrdenie dokazuje aj množstvo prípadov útokov v oblasti námornej cesty cez Malačský prieliv. Napríklad dňa 28. februára 2005 neďaleko východného pobrežia Malajzie štyria ozbrojení piráti na rýchlom rybárskom člne napadli dve malajské lode a prenikli na palubu jednej z nich. Počas prestrelky piráti ťažko zranili palubného inžiniera. Uniesli dvoch členov posádky a ukradli lodné dokumenty. Pred tým, než loď opustili, zničili vysielačku.
O týždeň neskôr piráti rukojemníkov prepustili. Našli ich miestne úrady pri Port Kelang. Dodnes nie je jasné, aký bol dôvod ich prepustenia, keďže neexistuje oficiálny záznam o vedení vyjednávania či o zaplatení výkupného.
Bez zranení sa zaobišiel nasledujúci incident. Indonézska MV Inabukwa bola napadnutá a unesená pirátmi blízko ostrovov Lingga. Piráti, vyzbrojení strelnými zbraňami, nožmi a mečmi prenikli na mostík a pod hrozbou smrti donútili posádku k poslušnosti. V prístave Pasir Gudang, Malajzia, musela posádka odovzdať pirátom celý náklad lode. Potom ozbrojení muži so zadržiavanou posádkou Inabukwy vyplávali na otvorené more. Piráti zanechali loď aj s jej posádkou neďaleko prístavu Tanjung Ubang v Indonézii.
Pri pobreží ostrova Langawi desať pirátov zajalo posádku tankeru MT Nepline Delima. Pri dobývaní kapitánskeho mostíka kapitán lode a prvý dôstojník utrpeli ťažšie zranenia hlavy. Napriek tomu, že piráti posádku lode sústredili na palube, jednému z jej členov sa podarilo utiecť. Pirátom ukradol jeden z člnov a kontaktoval štáb Malajskej kráľovskej námornej polície na Langawi. Vojenské člny dostihli pirátov pri Pulau Lebar, kde sa pokúsili vyjednávať. Po niekoľkých hodinách sa ozbrojenci vzdali a boli odvedení na policajnú stanicu.
8 členov posádky vrátane kapitána lode Zara a bárky Zara 3 patriacej Malajzii ostáva nezvestných potom, čo ich na trase z Johoru do Sarawaku prepadli a uniesli piráti. Zachránil sa iba jeden člen posádky, ktorého piráti prehodili cez palubu. Zachránila ho loď plávajúca okolo. Malajské a indonézske úrady po niekoľkých mesiacoch bez úspechu zastavili pátranie...
Kuriózny prípad sa stal koncom roka 2005. 19. decembra stratili majitelia tankeru MT Steadfast kontakt s posádkou potom, čo bol v Palembangu naložený sudmi s rastlinným olejom. Údajne ich uniesli piráti.
Vedenie IMB Piracy Reporting Centre vyzvalo všetky štáty v regióne, aby pomohli nájsť loď patriacu Dominikánskej republike. Na pátraní spolupracovali úrady v Indonézii, Vietname, Kambodži, Singapure a Číne.
Napokon sa tanker na Štedrý deň objavil v Singapure. Vysvitlo, že piráti vrátili plavidlo späť do indonézskych vôd s kompletnou 25-člennou posádkou i nákladom (!). Zostalo na singapurských úradoch, aby vypátrali, čo sa vlastne v ten deň stalo...