Počas konferencie bolo pripomenuté, že niektoré súkromné bezpečnostné spoločnosti v Singapure si najímajú bývalých príslušníkov armády pre doprovod plavidiel prechádzajúcich cez Malačský prieliv. Malajský veliteľ ozbrojených síl admirál Tan Sri Mohd Anwar Mohd Nor povedal, že si nebol vedomý tohto faktu. „Pokiaľ viem, malajské úrady nedali povolenie žiadnej súkromnejspoločnosti na ochranu tejto námornej trasy. Tí, ktorí porušujú malajské morské právo, budú sankcionovaní.“
Singapur povolil súkromným bezpečnostným službám operovať v oblasti prielivu. Malajzia a Indonézia, ktorým patrí časť prielivu, boli z rozhodovacieho procesu vynechané.
Analytik morského práva Mark Valencia vyjadril, že Indonézia a Malajzia majú právo žiadať Singapur, aby stiahol tieto povolenia a aby platili len v oblasti prúdov, ktoré patria Singapuru. Pretože tu ide o narušenie suverenity ostatných zainteresovaných štátov.
V dokumente nazvanom „Záverečný akt Medzinárodnej námornej konferencie v Lime 2005,“ vyzvalo predstavenstvo International Maritime Bureau štáty v tomto regióne „bezprostredne ohrozovanom moderným pirátstvom,“ aby zosúladili svoju politiku a bezpečnostné postupy. Jedine tak sa dokážu spoločne postaviť proti tejto hrozbe. Záverečný akt má však formu odporúčania. Nie je pre tieto štáty právne záväzným. Záleží teda len na ich vládach, ako sa k výzve IMB postavia.
Bc. Marianna Kyselová
Fakulta politických vied a medzinárodných vzťahov UMB