Na konci februára 2010 ruský premiér Vladimír Putin podpísal dekrét o výstavbe novej jadrovej elektrárne, tzv. Baltic NPP v ruskej exkláve Kaliningrad. Putin v tejto súvislosti vyhlásil, že ruská vláda vymedzí 1,76 miliárd amerických dolárov na podporu výstavby nových jadrových elektrární. V prípade Baltic NPP ide o výstavbu prvej jadrovej elektrárne v Rusku od rozpadu ZSSR v roku 1991. Výstavba sa slávnostne začala 25. februára 2010, na ceremónii sa zúčastnili zástupca ruského premiéra Sergej Ivanov, kaliningradský guvernér Georgij Boos a Sergej Kirijenko, šéf ruskej energetickej spoločnosti Rosatom, ktorá je zodpovedná za výstavbu Baltic NPP.
Tento projekt výrazne ovplyvní energetické postavenie Ruska vo východnej a strednej Európe, a z toho dôvodu aj energetické vzťahy so štátmi nachádzajúcich sa v tomto regióne. Práve priblíženie tejto problematiky je objektom nasledujúceho Intelligence Report, kde sa chcem venovať energetickým vzťahom Ruskej federácie s tými krajinami východnej a strednej Európy, ktorých energetické postavenie bude ovplyvnené priamo výstavbou Baltic NPP. Okrem toho v ďalšej časti sa chcem venovať dopadom na postavenie Bieloruska, keďže sa spomenutá problematika týka priamo aj tejto krajiny, ktorá je našim skúmaným objektom v rámci ARES Analysis.
Hoci sa medzinárodné spoločenstvo snaží zamedziť šíreniu zbraní vo svete, fakt je ten, že pre mnohé štáty je zbrojársky priemysel významným odvetvím. V tomto prípade výnimkou nie je ani Bielorusko. Bieloruské podniky majú tradične dobre rozvinuté väzby s Ruskou federáciou. Bieloruské zbrojárske spoločnosti vyrábajú pre ruskú armádu dôležité komponenty systémov protiraketovej a protivzdušnej obrany (S-300 a Topol). Bielorusko je však kritizované za to, že vyváža svoje zbrane do krajín nepriateľsky naklonených Západu a slúži ako „predĺžená ruka“ svojho východného partnera v oblasti exportu ruských zbraní do politicky nestabilných regiónov, vďaka čomu sa Ruská federácia vyhýba priamej zodpovednosti a medzinárodnej kritike.
Tento Intelligence Report chce priblížiť problematiku vojenských dodávok Bieloruska do týchto politicky nestabilných krajín. Na záver by som chcel zhodnotiť, aký má táto spolupráca Minska so spomenutými krajinami vplyv na vývoj nášho objektu skúmaného v rámci ARES Analysis.
Za posledných 14 týždňov sa situácia ohľadom Iránu ako aj v širšom regióne postupne vyostruje. Rokovania medzi Teheránom a skupinou „5+1” (stáli členovia BR OSN plus Nemecko) o iránskom jadrovom programe stagnujú. Mierové rozhovory medzi Palestínčanmi a Izraelom sú stále na bode mrazu podobne ako otázka národného zmierenia medzi Fatahom a Hamasom. K napätiu v oblasti prispieva aj zhoršenie vzťahov medzi Tureckom a Izraelom, na druhej strane boli dôvodom k optimizmu diplomatické rokovania medzi Sýriou a Saudskou Arábiou o arabskej jednote a celkovej situácii v regióne. Najväčšími dôvodmi pre znepokojenie je opätovný nárast násilností v Iraku. Našej pozornosti neuniklo ani prehlbovanie vzťahov na ose Turecko-Irán-Pakistan-ďalšie ázijské štáty.
Po tom, ako Ruská federácia vykonala v spoluráci s Čínou rozsiahle vojenské manévre s názvom „Mierová misia 2009“, ktoré sa konali v lete vo východoruskom regióne Chabarovsk, v septembri došlo k ďalším rozsiahlym vojenským cvičeniam. Tentoraz išlo o manévre bieloruskej a ruskej armády vo východnej Európe. Má ísť o najväčšiu operáciu oboch armád, na území Bieloruska sa malo manévrov zúčastniť 8 000 bieloruských vojakov, 6000 príslušníkov ruských ozbrojených síl, pričom nikdy na území Bieloruska nebol tak veľký počet ruských vojakov počas spoločných vojenských cvičení.
Pokiaľ ide o vojenskú techniku, na manévroch bolo použitých 63 vojenských lietadiel, 40 vrtuľníkov, 470 ozbrojených vozidiel, 228 tankov a 234 delových a raketových zbraní. Podľa tvrdení bieloruského prezidenta Alexandra Lukašenka sa operácie zúčastnili aj príslušníci ozbrojených síl Tadžigistanu a Kazachstanu.